{:ru}О фестивале{:}{:en}ABOUT THE FESTIVAL{:}{:zh}关于艺术节 {:}

{:ru}

Эмблема Международного фестиваля «Хөөмей в Центре Азии»

В основу символики тувинского горлового пения – хөөмея легло представление о мире по канонам тенгрианства, согласно которым существуют три мира: верхний, срединный и нижний. В эмблеме они воплощены в образах трех животных, запечатленных на предметах утвари и на петроглифах, сохранившихся в Туве с древнейших времен и которые олицетворяют три основных стиля горлового пения – “сыгыт”, “хоомей”, “каргыраа”.

Так, верхний мир (үстүү оран) представляет орёл. Древние тюрки считали, что птица напрямую связана с небесными божествами, служа их глашатаем. Пение орла похоже на стиль горлового пения “сыгыт”. По одной из версий наши предки в сыгыте имитируют пение орла. Именно поэтому орел в композиции занял центральную позицию.

Срединный мир (ортаа оран) представлен фигурой скифского оленя, найденной при раскопках кургана “Аржаан-2” и ассоциируется со стилем горлового пения “хоомей”. Олень – животное, которое стремится к верхнему миру, к солнцу. Бег его стремителен и легок. Он всегда раскрашивался в желтый цвет (цвет солнца) и изготавливался из золота. В символике хоомея олень – это далекое прошлое тувинцев, отсылающее ко временам скифов.

 Напротив оленя свернулась фигура медведя – представителя нижнего мира (алдыы оран), рев которого ассоциируются со стилем “каргыраа”. С древних времен считалось, что медведь, уходящий зимой под землю, связан с богами нижнего мира. Это тотемное животное тувинского рода Адыг-Тюлюшей, проживавших на территории современного Баян-Кола.

{:}{:en}

Emblem of the International Festival “Khöömei in the Center of Asia”

A Tengrianist world-concept lies at the basis for the symbol of Tuvan vocal music, khöömei, sygyt, kargyraa,  a worldview according to which there exists three worlds: upper, middle, and lower. They are represented in the emblem in the form of three animals, symbols that are printed on utensils and in petroglyphs, which have been kept in Tuva since ancient times and which embody the three main types of Tuvan multiphonic vocal music – khöömei, sygyt, and kargyraa.

As such, the upper world (üstüü oran) is represented by the eagle. The ancient Turks considered that this bird is directly connected with the heavenly divinities, serving as their herald. The song of the eagle is similar to sygyt. According to one version, our ancestors use sygyt to imitate the song of the eagle. That is why the eagle takes the central position in this composition.

The middle world (ortaa oran) is represented by the Scythian stag, which was found at the “Arzhaan-2” archaeological dig and is associated with khöömei. The stag is an animal which strives towards the upper world, towards the sun. It runs swiftly and freely. It was always depicted using the color yellow (the color of the sun) and and was made from gold. In the symbolism of khöömei the stag is the ancient past of the Tuvans, a link to the time of the Scythians.

 Opposite the stag is the figure of the bear, the representative of the lower world (aldyy oran), whose growl is associated with kargyraa. Since ancient times it has been considered that the bear, which goes underground in the winter, is connected with the gods of the lower world. This is the totemic animal of the Tuvan clan Adyg-Tülüsh, who dwell in the territory of modern-day Bayan-Kol.

{:}{:zh}

世界呼麦大赛暨国际艺术节“呼麦在亚洲中心”徽标的含义

此徽标表现的是图瓦多声部艺术的象征意义,以及腾格里信仰的世界观。根据腾格里信仰的世界观,这个世界被一分为上、中、下「三世」。徽标中的三个动物是自古以来保存在图瓦岩画和器具上的形象,它们代表了三种主要的喉咙歌唱方式 – 西奇、呼麦和卡基拉(sygyt style、khoomei style、kargyra style)。

鹰代表上层世界,古代突厥人相信这种鸟与天上的神灵直接相连,作为他们的代言人生活在世间。老鹰的叫声类似于sygyt style(哨音)。传说,图瓦人的祖先是因为模仿鹰的叫声才有了sygyt style,这就是为什么徽标中的老鹰占据了中心位置。

中层世界的代表是在“Arzhaan-2”大墓的挖掘过程中发现的斯基泰鹿形象,它与Khoomei style有关。鹿是一种倾向于上层世界和太阳的动物。总是被漆成黄色(太阳的颜色)并由金制成。在Khoomei style象征主义中,鹿是图瓦遥远的过去,指的是斯基泰人的时代。

在鹿的对面有一个熊的形象,熊代表下层世界,其咆哮与Kargyraa style相似。自古以来,人们认为冬季在地下的熊与下层世界的神有关。(这是图瓦 Adyg-Tyulyush家族的图腾动物)

{:}

Комментарии запрещены.